گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
ماهنامه موعود شماره 5
شماره 12 - بهمن و اسفند 1377









سرمقاله
یا ابا صالح المهدي ادرکنی! روزي در کتاب یکی از بزرگان اهل علم که درباره امام مهدي، علیه السلام، به رشته تحریر درآمده
می خواندم که: در تشکیلات اطلاعاتی انگلستان پرونده اي درباره مهدویت گردآوري شده که تنها عکس امام، صلواة الله علیه، را
کم دارد. شاید این سخن کمی اغراق آمیز به نظر بیاید اما، مطالعه نحوه عمل و حضور استعمار در سرزمینهاي اسلامی از یکی دو
مستر همفري » قرم قبل تا به امروز و آثاري که منتشر ساخته اند پرده از واقعیتی در خور تامل برمی دارد. بی گمان بسیاري خاطرات
همان جاسوس انگلیسی را که به قصد جمع آوري اطلاعاتی از اوضاع سرزمینهاي اسلامی وارد این منطقه شده بود مطالعه کرده «
اند. در این اثر خواننده بخوبی درمی یابد که استعمار براي بسط سلطه سیاسی و اقتصادي خود دهها سال پیش چگونه وارد عمل
ارمغان « بهایی گري » حاصل طرحی بود که در افکنده شد، به همان سال که ،« وهابیت » . شده و چه طرحهایی را در افکنده است
شوم استعمار در ایران بود و بسیاري از فرقه سازیهاي دیگر در سرزمین بزرگ اسلامی. استعمار طی همه سالهاي حضورش به این
نکته واقف شده بود که خط اصلی و مانع جدي بسط اهدافش را باید درمیان شیعیان جستجو کند، همان جمعیتی که پرچم سرخ
حسینی را طلایه دار خویش ساخته اند تا با بر هم زدن وضع انفعالی و مطلوب استعمارگران و برچیدن بساط ظالمانه آنها قدم در
راهی نهند که جهان را مهیاي تشکیل و تاسیس دولت کریمه امام مهدي، علیه السلام، می سازد. از این رو شیعیان طی یکی دو قرن
اخیر زیر بار ضربات پی در پی تازیانه استعمار قرار گرفته اند. چنانچه بسیاري از فرقه سازیها، رواج فراماسونري و سایر ترفندهاي
استکباري متوجه این جماعت بوده تا امکان روي پاي ماندن آنها فراهم نیاید. طی بیست سال اخیر نیز بعینه دیده ایم که با انواع حیل
سعی در برهم زدن ثبات اقتصادي، سیاسی و فرهنگی مردم ایران اسلامی داشته اند. یک سال پس از پیروزي انقلاب، فیلمی با نام
به ایران آمد، فیلمی که پرده از یک توطئه برمی داشت. سازنده فیلم جمعی از یهودیان بودند که با به تصویر « نوستر آداموس »
زیر لواي یهود در بیت المقدس به « حکومت جهانی » کشیدن زندگی و اقوال یک پیشگو سعی در القاي این نکته داشتند که بزودي
آخرین فیلم نبود چنانکه از آن پس، آثار مکتوب و فیلمهاي بسیاري ساخته شد که جملگی سخن « نوستر آداموس » . وجود می آید
داشتند. نبردي که منابع مسیحی و یهودي از آن خبر داده اند و بسیاري از منابع روایی اسلامی وشیعی نیز به گونه اي « نبرد نهایی » از
دیگر بر آن تاکید دارند. در واقع آثار فرهنگی استعمار همیشه عهده دار ایجاد جو روانی و تبلیغی لازم است، چنانکه دستگاههاي
است عهده « نبرد نهایی » سیاسی و نظامی آنها نیز وظیفه ایجاد امکان لازم براي مقابله با حوادث و رخدادهاي آینده را که به همان
دار شده اند. واقعه انقلاب اسلامی، خود تاییدي بر این امر بود. چنانکه حضرت امام خمینی، رحمۀ الله علیه، در میان سخنان
خودهمواره بر این نکته تاکید می ورزیدند که قرن حاضر، پایان سلطه استکبار است و انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور امام مهدي،
آمادگی براي نبرد » را همه به یاد دارند. طی دهه هاي اخیر « ما در انتظار رؤیت خورشیدیم » علیه السلام، بی گمان جمله معروف
صفحه 7 از 45
به عنوان یک استراتژي سیاسی و نظامی و فرهنگی در دستور کارآمریکا و انگلیس قرار گرفت. استراتژي ویژه اي که منابع « نهایی
آن را آشکار می ساختند. متاسفانه مقارن با همین سالها، استکبار سعی «... آرماگدون و نوستر آداموس و » مکتوب و فیلمهایی چون
در القاي استراتژي دیگري (متفاوت با استراتژي ویژه خود) به ملتهاي مسلمان داشت، امري که آنان را دیگر بار از آنچه پیش می
آمد و می بایست آمادگی لازم را براي آن حاصل نماید غافل می ساخت و دیگر بار آنان را تابع منفعل سیاستهاي استعماري می
نمود. خروج مسلمین از شرایط تحمیل شده سیاسی، اقتصادي، فرهنگی و نظامی استعمارگران غربی در گرو اتخاذ یک استراتژي
بر اساس دریافتهاي دینی و گرفته از کلام معصومین، علیهم السلام) ) « جهان آینده و آینده جهان » ویژه و مبتنی بر دریافتهایی از
است. اما، فقدان سازمانهاي مطالعاتی در کنار القائات سوء دشمن که سعی در دور ساختن مسلمین از هویت حقیقی ایشان دارد،
مطرح کرده ایم، « استراتژي انتظار » و « نقطه عطف » مانع از اتخاذ این استراتژي است. بی گمان آنچه که پیش از این با عناوینی چون
ناظر بر این تذکرویژه است. امري که در میان غوغاي سیاستمداران و طالبان قدرت پنهان می ماند و آخرین فرصتها را براي تحقق
آرمانهاي خمینی کبیر و ایجاد آمادگی براي ورود به عصري که همگان شاهد ورود پیک پی خجسته ایمان و رستگاري انداز بین
همواره شاهد کم لطفیهاي بسیاري از دست اندرکاران امور ،« موعود » می برد. اما بعد ;با پوزش از خوانندگان عزیزمان ;از آنجا که
فرهنگی کشور بوده و بسیاري از شیعیان متمکن نیز از حداقل حمایت درباره نشر مجموعه اي از آثار فرهنگی ویژه این موضوع مهم
و حیاتی دریغ ورزیده اند ;متاسفانه در این غوغاي گرانی کاغذ ناگزیر به تغییر نوع کاغذ مجله شدیم. والسلام
تکلیف عاشقان- 3
بدان که یکی از تکالیف مشکل تو در عصر غیبت امام عصر، عجل الله تعالی فرجه الشریف، که مشکلترین آنها نیزهست ;داشتن
است نسبت به امام عصر، علیه السلام، اما معناي « مراقبه » است نسبت?به خداي خود، جل جلاله، ... و نظیر آن داشتن « مراقبه » حالت
مراقبه آن است که در تمام حرکات و سکنات و اعمال و اقوال خود آن حضرت را بر خودمراقب بدانی و یقین داشته باشی که امام
تو همه جا با تو همراه است و از تو جدایی و غفلت ندارد. تصور کن که مرشد یا پیر ریاضت کشیده?اي داري که در اثر ریاضتهاي
سختی که تحمل کرده، از بیشتر امورباطنی و درونی تو آگاه است و تو با آن مرشد مدتی انیس و همنشین شده?اي. تو را به خدا
توجه کن که تا چه میزان، هم در ظاهر و هم در باطن، ملاحظه آن مرشد را می کنی ;ادب او را نگاه?می?داري و مواظب و مراقب
خود هستی که در خلوت و آشکار و در ظاهر و باطن امري خلاف ادب از تو سر زند ;چه درنشست و برخاست، چه در رفتار و
کردار، چه در خوردن و آشامیدن و چه در نماز و طاعت. پس بهتر آن است که تکلیف خود را در حرکات و سکنات ظاهري و
باطنی بدانی و بفهمی ;و عقیده تو به طور یقین این باشد که تمام اعمال و افعال و اقوال تو در نزد امام عصر، علیه السلام، مشهود
است و او لحظه?اي از تو غفلت ندارد. چنانکه خود فرمود: و انا غیر مهملین لمراعاتکم ولا ناسین لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم
البلاء واصطلمتکم الاعداء و اتقوا الله جل جلاله. ( 1) ما، در مراقبت و مواظبت از شما کوتاهی نمی کنیم و شما را از یاد نمی بریم و
اگر جز این بود ;هر آینه، بلا بر شمانازل می گردید و دشمنان، شما را در کام خود فرو می?بردند. پس تقواي الهی را پیشه کنید.
2. بازنویسی شده از کتاب: همدانی، . 2) پی نوشتها: 1. نامه امام عصر، علیه السلام، به شیخ مفید، بحار الانوار، ج 53 ، ص 175 )
.37- صدر الاسلام علی اکبر، پیوند معنوي با ساحت قدس مهدوي، ص 34
مهر یار، محور مودتها
سید محمود بحر العلوم میردامادي اشاره: اهمیت وحدت میان مسلمانان بر هیچ کس پوشیده نیست و برهمگان لازم است که با
تاکید بر نقاط اشتراك اهل اسلام، بر پیوند و برادري میان شیعه و اهل سنت را بیش ازپیش مستحکم نمایند. در مقاله حاضر ضمن
صفحه 8 از 45
معرفی امام مهدي، علیه السلام، به عنوان محوري که همه مسلمانان می توانند با تکیه برآن به همدلی و مودت دست یابند، ازهمه
پیروان دین محمد،صلی الله علیه وآله، خواسته شده که بارجوع به منابع اصیل خود بیش ازپیش به موضوع مهدویت توجه نمایند.
ضمن تشکر از حجۀ الاسلام جناب آقاي سید محمود بحرالعلوم میردامادي از مسؤولان کتابخانه تخصصی ولی عصر، علیه السلام
اصفهان که زحمت تهیه و ارسال این مقاله را متحمل شدند، توجه همه عزیزان را به این مقاله جلب می کنیم. اساس دین اسلام
محبت است،محبت خداوند، که منعم است، محبت پیامبر که خیر خواه بشر و مذکراست، محبت راهنمایان نور، که نگاهدار دین و
مفسران نسخه سعادت اند و محبت راهیان نور ومنتظران ظهور، آنها که وابسته به محبوبان الهی اند. روایت می فرماید: هل الدین الا
الحب و البغض. ( 1) آیا ایمان غیر از دوستی خدا و اولیا اوو دشمنی با دشمنان ایشان است؟ پاسخ این است که: الدین هو الحب و
الحب هوالدین. ( 2) حقیقت دین دوستی خدا و اولیااوست. دوستی خدا و اولیا او حقیقت دین است. انسان محب، در طریق محبت
قرآن کریم می نماید. قانون محبت درسراسر عالم وجود حکمفرماست » محبوب پیروي از کتاب تکوین آفرینش و کتاب تشریع
وهمه موجودات با نظم خاص و ارتباطو تاثیرپذیري نسبت به یکدیگر،گوش به فرمان خالق، تسبیح گو ومحب اویند. یسبح لله ما فی
السموات والارض ... ( 3) قرآن کریم که خود نسخه محبت و سعادت است، انسان را به هماهنگی با کتاب آفرینش فراخوانده و به
محبت الله و اولیاء اودعوت می نماید. موجبات محبت موجبات محبت فراوان است، و مابه خواست خداوند متعال درگفتارهاي
آینده به بررسی آنهامی پردازیم. نفع رسانی محبوب به محب، یکی از موجبات محبت است. قرآن کریم می فرماید: فاما الزبد
فیذهب جفاء و اما ماینفع الناس فیمکث فی الارض. ( 4) اما کف (و خاشاك روي آب) نابود گرددولی آنچه براي مردم سودمند
است درزمین پایدار بماند. زبد، کف و خاشاك که خود فاقدکمال است چگونه می تواند به جامعه بشري نفع رسان باشد؟ کور
چگونه می تواند عصا کش کور دیگر بشود، خودش درهوي خواهی و علو طلبی مانده،ادعاي خلیفۀ اللهی، مرشدیت خلق می کند.
خاشاکهاي تاریخ، سلاطین جور،حکام ستمگر، از خوبیها چه داشتندکه بتوانند عطا کنند و سودببخشند!؟ اما آب ;اول ;طهور است،
پاك وپاك کننده، چه هنري از این بالاتر؟محیط زیست را از آلودگی پاك می کند، به جنگ میکروبها و آفتهامی رود، هوا را
طراوت و طهارت می دهد و حیات بخشی دارد، حیات هر ذي حیاتی از آب است، پس آب به دلیل نفع رسانی اش باقی می ماند
ومحبوب حیات داران عالم است. علما و دانشمندان ربانی،مجاهدان و شهیدان الهی که بعد ازپیشوایان معصوم، علیهم السلام،نقش
آب را در طهارت بخشی و حیات دهی در جامعه انسانی دارند، محبوب انسانها و باقی به بقاء حق وجاویدانند. علی، علیه السلام،
می فرماید: ... العلماء باقون ما بقی الدهر ( 5) دانشمندان پایدار و جاویدان اندچندانکه روزگار به جا است. قرآن می فرماید: و لا
تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاء و لکن لاتشعرون. ( 6) خورشید هم نفع رسان است چگونه راه را از چاه تشخیص می
دهید، به چه وسیله؟ اگر نور نباشدچطور؟ الله نورالسموات و الارض. ( 7) خداوند راه و چاه را به شمانمایانده و همگان را به پیمودن
حجج برون به » ، حجت درون و پیامبر، صلی الله علیه وآله،و ائمه، علیهم السلام » صراط مستقیم امر فرموده است. نور او به وسیله عقل
انسان می رسد. پس هادي بالذات و اول اوست،نفع رسانی اش براي همه لایقان عالم است، و لذا محبوب هدایت یافتگان وروشن
ضمیران است. رسول اکرم، صلی الله علیه وآله،خورشید آشکار هدایت که بایدها ونبایدها را از طرف خداوند براي مردم بیان
داشت، صراط مستقیم وطریق ظلمت را معین نمود وصحراي خشک و خزان زده فکر واندیشه بشر را با باران رحمت آیات و آب
حیات مواعظ و روایات، زندگی دوباره و جان تازه بخشید، نیزمحبوب زنده دلان و پاك سیرتان است. پیامبري که بیشتر از همه
انبیادر راه بیداري مردم و سعادت جامعه بشري، رنج و شکنجه دید وبراي رضاي محبوبش صبر واستقامت را پیشه ساخت. حب شی
مستلزم حب آثار شی است انسان محب، خدا را براي نعم،خاصه نعمت هدایتش دوست می دارد و پیامبر را به خاطر خدا و به جهت
نفع رسانی، طهارت بخشی ونور فشانی اش محبت می ورزد. سؤال این است: آیا آنکه در نفع رسانی و حیات بخشی به جامعه
بشري، کمالات و فضایل انسانی،نفس ( خود) رسول الله،صلی الله علیه وآله، است، از محبت محبان مستثنی است!؟ راستی آیا کسی
صفحه 9 از 45
می تواند، پیامبررا دوست داشته باشد، ولی قلبش خالی از محبت علی، علیه السلام،باشد؟ اینچنین کسی در دوستی اش دروغگو و
کاذب است، زیرا روح وجان نبی و ولی، طبق آیه شریفه مباهله ( 8) و روایات منقول از فریقین متحد و دوستی هر کدام، مستلزم
کتاب الله و عترتی چه می گوید؟ کتاب الله یعنی کتاب خدا، عترتی » دوستی دیگري است. شما را به خدا حدیث منقول ازفریقین
یعنی عترت من پیامبر، آیا کسی می تواند خدا را دوست داشته باشدولی با کتابش بیگانه و مخالف باشد،ادعاي دوستی با رسول
الله،صلی الله علیه وآله، بکند و دوستی عترتش را نادیده بگیرد؟ دوستی عترت چگونه تحقق می یابد؟ آیا مقدم داشتن مفضول
من عنده علم الکتاب ( 9) و شمشیر کشیدن براعلم امت و استاد فرشته و ملک،دوستی عترت، علیهم » برفاضل، خانه نشین نمودن
السلام،محسوب می شود؟ مگر حب پیامبر مستلزم حب آثارو وابستگان آن حضرت، نیست؟ پس چرا آثار و احادیث حیات بخش
پیامبر، صلی الله علیه وآله، محوگردید، و بیان و نشر آن ممنوع اعلام شد؟ چرا هر چه در تاریخ اسلام می نگریم کمتر دوستی و
دوست نسبت به خاندان عصمت،علیهم السلام، پیدا می کنیم و بیشترین صفحات تاریخ را ستم در حق اهل البیت، علیهم السلام، پر
کرده است؟ مسلمانان این زمان باید پاسخگوباشند که چرا با یگانه وارث پیامبر،صلی الله علیه وآله، حضرت مهدي، علیه السلام،
بیگانه اند و نسبت به یاداو و اهداف مقدسش بی تفاوت؟ مگر اهل سنت به وجود و قیام وظهور حضرت مهدي، علیه السلام،بی
عقیده اند!؟ مگر احادیث حضرت مهدي،علیه السلام، را بسیاري از صحابه;مثل عثمان بن عفوان، طلحۀ بن عبیدالله، عبدالرحمن بن
عوف،ابوهریره، عبدالله بن عمر، انس بن مالک و... نقل نکرده و در کتابهاي اهل سنن مثل ابوداود ترمذي، ابن ماجه ومسانیدي مثل
مسند احمد و... گزارش این موضوع مقدس ثبت نشده است!؟ چرا ائمه جمعه و خطباي مسجدالحرام و مسجدالنبی،صلی الله علیه
وآله، درباره این موضوع سرنوشت ساز سخن نمی گویند و با بیان احادیث المهدي،علیه السلام، از کتب خودشان، قلوب مسلمین را
در برابر تهاجم دشمنان اسلام تسکین نمی دهند؟ مگر شمانباید دوستدار عترت باشید؟ و مگرحضرت مهدي، علیه السلام، از عترت
رسول الله، صلی الله علیه وآله،نیست!؟ آیا سنت رسول خدا،صلی الله علیه وآله، دوستی به عترت را درس نمی دهد!؟ آیا ابن تیمیه
در کتاب فتاوایش ( 10 ) و دیگر بزرگان اهل سنت احادیث قیام و ظهور حضرت مهدي،علیه السلام، را متواتر و غیر قابل انکار
القول المختصر فی علامات المهدي » معرفی نکرده اند!؟ مگر ابو نعیم، صاحب کتاب اخبارالمهدي و ابن حجر هیثمی،صاحب کتاب
ابومحمد کنیایی مساله قیام و ظهور حضرت » رابطۀ عالم الاسلامی حجاز در جواب سؤال » از علماي شما نیستند!؟ مگر « المنتظر
مهدي، علیه السلام،را از اخبار متواتر معرفی نکرده است!؟ ( 11 ) به چه علت اگر شیعه اي محبت قلبی خودش را نسبت به عترت و
حضرت مهدي، علیه السلام بروز دهد و در فضاي پرمعنویت مسجدالحرام و مسجدالنبی صبح جمعه اي به یاد » (بقیه عترت)، بقیۀ الله
آن یگانه مصلح بشریت اظهار مودت کند و دعاي فرج آن حضرت را که فرج و گشایش مؤمنین و آزادي مسلمین از اسارت کفار
و مستکبرین است، بخواند،مشرك خوانده می شود و تحت محاکمه قرار می گیرد؟ راستی سرزنش کنندگان شیعه،حدیث شریف
من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتۀ جاهلیۀ ( 12 ) را چه پاسخ می دهند؟ حدیث مذکور منقول از فریقین است، و » نبوي
مدلولش این است که در هرزمانی باید امام و رهبري وجودداشته باشد، بنابراین امام و پیشواي زمان ما چه کسی است؟ شما را به
خدا از بحث فرار نکنید ومجادله به غیر علم ننمایید، امامی که عدم شناختنش، کفر به حساب بیاید، یعنی افراد بی معرفت در حق او
درصف کفار و مشرکین قرار گیرند، آیامی تواند حاکم غیر معصوم باشد؟ ما قائل به امامت آن آقایی هستیم که سنتش سنت نبوي
است، و انبیاظهورش را بشارت داده و حکومتش را مظهر قسط و عدل و آیینه ایزدنمامعرفی کرده اند. محور محبتها برادري و اخوت
13 ) مفسران ) « مسلمین باید براساس محور محبت خداوند و اولیا اوباشد، در تفسیر آیه شریفه واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا
حبل الله حضرت علی،علیه السلام، است. ( 14 ) حضرت رسول اکرم،صلی الله » شیعه و اهل سنت روایاتی نقل کرده اند مبنی براینکه
علیه وآله، فرمود: بنا یصبحون اخوانا بعدضلالۀ الفتنه کما بنا اصبحوااخوانا بعد ضلالۀ الشرك. ( 15 ) به وسیله ما مردم بعد از
گمراهی فتنه به برادري روي می آورند همانطورکه به وسیله ما پس از گمراهی شرك برادر شدند. در حدیث کمی تدبر
صفحه 10 از 45
یعنی به وسیله ما پس محور برادري، دوستی پیامبر،صلی الله علیه وآله، و « بنا » بی یعنی به وسیله من،می فرماید » نمایید،نمی فرماید
اهل بیت ایشان است، احترام و تعظیم مقام بالا ووالاي ایشان است. اخوت شیعه و دوستی و محبت گرم آنان با یکدیگر به محبت
آنان نسبت به رهبران معصوم برمی گردد.امروز نقطه اصلی مودتها و کانون مرکزي و اساسی محبتهاي مؤمنان نسبت به یکدیگر
اعم از اهل » قلب عالم هستی،حضرت ولی الله الاعظم، علیه السلام،است. کسانی که خواهان تالیف قلوب اندباید جامعه مسلمین
سنت و شیعه را به این نقطه اصلی و محوراساسی ;یعنی وجود مطهر و منور ومقدس حضرت ولی عصر،علیه السلام، توجه داده با
فریقین درباره آن حضرت نقل کرده اند و بیان وظایف در زمان غیبت، » بیان آیاتی که در مورد آن جناب است، تشریح روایاتی که
افکار را به این باب بزرگ الهی سوق دهند. در دعاي ندبه می خوانیم: این مؤلف شمل الصلاح والرضا. کجاست آقایی که
پراکندگی در اموردین و صلاح و رضاي مؤمنان را جمع می کند؟ راستی چه سعادتمند هستندمردمی که به ولی خداوند و وارث
انبیا و ائمه طاهرین، علیهم السلام،حضرت مهدي، علیه السلام، مودت ودوستی ورزیده و در نتیجه این حب،صفات محبوب را پیدا
کرده اند. مگرنه این است که بر دوستی آثاري مترتب است، از جمله اینکه محب صفات محبوب را به خود می گیرد. و این خود
دلیلی دیگر بر لزوم ترویج و تبلیغ حب ولی خدا درجامعه انسانی است. دلسوزان جامعه، معلمان ومربیان، کسانی که علیه
انحطاطفرهنگی و تهاجم فکري قدم برداشته، دنبال پیشگیري و یا درمان مفاسد اجتماعی هستند، بایدتابلوهاي تقوي و
فضیلت،جوانمردي و عدالت را که در زندگی اهل بیت، علیهم السلام، وجود دارد به نمایش گذاشته، حیات سر تا سرنورانی و
اهداف مقدس حضرت مهدي، علیه السلام، را به تمام زبانهاي جهان ترجمه نموده، مبلغ دوستی مصلح بشریت بشوند. امام زمان
دوست داشتنی اند،زندگی زیبایی دارند، اهداف والا وحیات بخشی دارند، مگر می شودکسی ایشان را بشناسد و زیبایی صورت و
سیرتشان را ببیند ولی دوستشان نداشته باشد؟ جاذبه وجود مطهر خاتم الانبیا،صلی الله علیه وآله، را در تاریخ خوانده اید؟ آن گونه
اویس قرنی با اینکه رسول الله،صلی الله علیه وآله، را رؤیت ننموده محب دلباخته و پیرو استواري ساخته بود. همین جاذبه » بود که از
در وجودخاتم الاوصیا وجود دارد، شما که ازتهاجم فرهنگی و تلاش شرق و غرب در ترویج فساد گله و شکایت داریدچرا از جاذبه
هاي الهی حضرت مهدي، علیه السلام، نمی گویید ونمی نویسید، چرا نسل جوان را به معرفت و شناخت صاحب زمان نزدیک نمی
کنید؟ تشکیل کلاس شناخت آن بزرگوار، نقل تشرفات معتبر و بیان دستگیري و عنایات حضرت، ترویج مراسم ندبه و اشک در
فراق آن جناب، مس وجود آدمی را مبدل به زرناب می سازد و جوان طاغی و گمشده راه را، خاضع متقی می نماید. پیامبر اسلام،
صلی الله علیه وآله،خریداران ولایت آن حضرت را به شگفتی ایمان و عظمت یقین وصف فرموده است: ... ان اعجب الناس ایمانا
واعظمهم یقینا قوم یکونون فی آخرالزمان لم یلحقوا النبی وحجبتهم الحجۀ، فآمنوا بسوادعلی بیاض. ( 16 ) شگفت انگیزترین مردم از
نظر ایمان و بزرگترین آنها از نظر یقین کسانی هستند که در آخرالزمان زندگی می کنند وبا اینکه پیامبر را ندیده و حجت (الهی)
هم از دیدگان آنها غایب است، ولی ایمان دارند به آنچه در کتب نوشته شده است. شگفتی ایمان این مردان الهی درآخرالزمان به
این است که تبلیغات مسموم و تهاجم فرهنگی دشمنان دراعتقاداتشان اثر نمی گذارد، و دل به آیات قرآن و روایات معتبره
پیامبراسلام، صلی الله علیه وآله، و عترت ایشان، علیهم السلام، داده، تسلیم قوانین و مقررات دین می باشند و این در حالی است که
محبوبان الهی را باچشم ظاهر ندیده و جمال نورانی پیامبر، صلی الله علیه وآله، و حجت الهی را ظاهرا مشاهده ننموده اند. اماءدر
واقع با تقواي قلبی که داشته اند، دراثر مطالعه و تفکر در آثار و احادیث اهل البیت، علیهم السلام، و چشیدن شیرینی ذکر و نام آن
بزرگواران وشرکت در مجالسشان و در سایه خدمت در راه دوست و دفاع از حریم محبوب الهی حضرت مهدي، علیه السلام،
بصیرت و بینایی یافته،نادیده را با چشم دل دیده اند و دل به او داده اند. امام صادق، علیه السلام،می فرمایند: یا ابابصیر: طوبی لشیعۀ
قائمنا المنتظرین لظهوره فی غیبته و المطیعین له فی ظهوره،اولئک اولیاء الله الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون. ( 17 ) اي ابا بصیر!
خوش به حال شیعیان قائم ما، آنها که در زمان غیبت، انتظار اورا می کشند، و زمان ظهور، فرمان آن حضرت را اطاعت می کنند،
صفحه 11 از 45
آنها اولیاءخدایند که خوفی بر آنها نیست، و اندوهی ندارند. و این مقام و بلندي نام که امام صادق، علیه السلام، توصیف می
فرمایند، نشات گرفته از معرفت وشناختی است که شیعیان در زمان غیبت نسبت به امامشان کسب می کنند. باید دانست که سبب
غیبت اوابرهاي جهل و نادانی است که بر فکرو اندیشه انسانها نشسته و آنها را ازدیدار خورشید باز داشته است.منتظران ظهور و
طالبان نور آنهایی هستند که با تلاش پیگیر و فعالیت فراوان در زدودن ابر نادانی جامعه نسبت به حضرت ولی عصر،علیه السلام، می
کوشند و در تمسک به حبل ولایت، ابراز دوستی نسبت به پیشوایان هدایت و برائت از اعداءقرآن و عترت، علیهم السلام،می
طوبی لشیعتنا المتمسکین بحبلنا فی غیبۀ قائمنا الثابتین علی مولاتنا و البرائۀ » : خروشند. از امام هفتم، علیه السلام، نقل شده که فرمود
18 ) خوشا به حال شیعیان ما، آنها که درغیبت قائم ما متمسک به حبل ولایت ماهستند و در ) «. من اعدائنا،اولئک منا و نحن منهم
دوستی ما و دشمنی با اعداءما استوار و ثابت قدم اند، آنها از ما هستندو ما از آنها. رمز این محبت، جاذبه الهی حضرت مهدي، علیه
السلام، است،عارفان به آن حضرت، متنعم به این جاذبه اند، و در امواج خروشان این کشش غرق اند، براي همین سر از پانمی
شناسند و سرفرازیشان درسربازي نمودن است، خدمت در راه دوست، یاري به وابستگان و دوستان دوست، کارشان است. دل جز
ره عشق تو نپوید هرگز جز محنت و درد تو نجوید هرگز صحراي دلم عشق تو شورستان کرد تامهر کسی در آن نروید هرگز پی
،( 4. سوره رعد ( 13 . 2. همان. 3. سوره جمعه ( 62 )، آیه 1 . نوشتها: 1. الحرالعاملی، محمدبن الحسن،وسائل الشیعۀ، ج 11 ، ص 435
. 7. سوره نور ( 24 )، آیه 35 . 6. سوره بقره ( 24 )، آیه 154 . 5. فیض الاسلام، علینقی، ترجمه و شرح نهج البلاغه، ص 1156 . آیه 17
9. من عنده علم الکتاب، حضرت علی،علیه السلام، می باشند، ر. ك: شواهد التنزیل،ج 1، ص . 8. سوره آل عمران ( 3)، آیه 61
11 . الفتوي فی مسالۀ . 10 . ر. ك: بیانیه رابطۀ العالم الاسلامی به نقل از: مکارم شیرازي، ناصر، مهدي انقلابی بزرگ، ص 154 .307
المهدي المنتظر پاسخ رابطۀ العالم الاسلامی در مکه به یک مسلمان کنیایی. ر. ك: مکارم شیرازي، ناصر، همان،ص 146 ;مهدي
12 . براي مطالعه سند حدیث و شرح آن ر.ك: فقیه ایمانی، مهدي، شناخت امام یا راه رهایی . پور، علی اکبر، او خواهد آمد،ص 83
. 14 . ر. ك: القندوزي، حافظ سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة، ج 1، ص 139 . از مرگ جاهلی. 13 . سوره آل عمران ( 3)، آیه 103
16 . الصافی الگلپایگانی، لطف الله،منتخب الاثر، ص . 15 . الصدوق، محمدبن علی بن الحسین،کمال الدین، و تمام النعمۀ، باب 22
.18 . 17 . الحرالعاملی، محمدبن الحسن،اثبات الهداة، ج 3، ص 476 . 513 ;القندوزي، حافظسلیمان بن ابراهیم، همان، ص 494
. همان، ج 3، ص 477
دانستنیهایی درباره حضرت مهدي، (علیه السلام)
آخرین قسمت 7. آیا امامزمان همسر و فرزند دارد؟ مطلب دیگر که احیانا مطرحمیشود این است که آیا امام زمان،علیهالسلام، زن
و فرزند دارد یا خیر؟و البته در اطراف این سؤال همپرسشهاي دیگري که مطرح است کهاگر امام ازدواج نکرده چگونه سنتپیامبر
را ترك نموده؟ و اگر ازدواجکرده آیا اولاد دارد یا خیر؟ و اگراولاد ندارد آیا همسر ایشان نازاستیا خیر؟ و اگر اولاد دارد آنها
کجاهستند؟ و اگر فوت کردهاند کی و کجابوده و اگر زندهاند آیا آنها نیز همانندخود حضرت طول عمر دارند یا خیر؟و سؤالهاي
پیوسته و سلسلهوار کهدر این خصوص مطرح میشود. لکنحق مطلب این است که هیچ دلیلی برهمسر و اولاد داشتن امام
زماننیست، بلکه احیانا دلیل بر نفی آن همدر شرایط فعلی وجود دارد. اما دررابطه با اینکه ازدواج سنت نبوي،صلیاللهعلیهوآله،
استبه احتمالعقلی دو مساله مطرح استیکی اینکهبگوییم ازدواج فی نفسه سنتی است ازسنن پیامبر، هر چند هیچ مسالهاي همبه
ان من سنتیالنکاح ( 1) ولی معلوم نیست که اینصورت صحیح باشد. لذا احتمال دوممطرح میگردد زیرا روایات » دنبال آن نباشد
تثقلالارض بلااله الاالله » دیگريناظر بر این هستند که انسان ازدواجکند و بچهدار شود تا نسل مباركاسلام فزونی یافته و زیاد شود
2) که البته اینکه در روایات آمده چیز واجبی نیستزیرا اگر ضرورت جامعه اسلامی ونیازهاي قطعی عالم ایجاب کند کهامام )
صفحه 12 از 45
زمان، علیهالسلام، تنها زندگیکند ;دیگر عنوان سنت، پیامبر به هرمعنا باشد، هر چند به صورت مقطعی،منتفی خواهد بود و بحث
اهم و مهممطرح است که سنت پیامبر برايمصالح عامه و جامعه اسلامی تركشده و این اشکالی ندارد. البته بحث مادر وجود همسر
و فرزندان بر امامزمان، علیهالسلام، قبل از ظهور استو گر نه ما بر وجود همسر و فرزندبراي حضرت صاحبالامر، علیهالسلام، بعد
از ظهور دلائلیداریم. براي این ادعا که امام زمان،علیهالسلام، قبل از ظهور همسر وفرزندانی دارد به روایتی استدلالشده که مرحوم
الغیبۀ آن را ذکر نموده است.این روایت از حضرت صادق،علیهالسلام، » شیخ طوسی، ( 3) درکتاب بسیار نفیس و ارزشمند خود بهنام
نقل شده است که ایشانفرمودند: مطلع نیستبر مکان امام زمان درایام غیبت هیچ کس نه از اولاد امام ونه غیر اولاد مگر غلامی که
متصديکارهاي آن حضرت است و فقط او ازمحل امام مطلع است. ( 4) به این روایت استدلال شده کهامام صادق فرمودند: لایطلع
علی موضعه احد منولده و لاغیره. پس معلوم میشود که امام زماناولاد دارد و وقتی فرزند داشت قطعاهمسر هم دارد. لکن مرحوم
من ولده یعنی هیچکسنه » من ولیه ( 6) نقل کرده نه » نعمانی ( 5) که از اجله علماي اسلام است در کتاب الغیبۀ خود روایت را
دوست نه غیر دوستبر جایگاهامام زمان، علیهالسلام، مطلع نیستمگر آن خدمتکاري که متصديکارهاي آن حضرت است. با این
اذاجاء الاحتمالبطل الاستدلال و به نظر میآید » نقلی که مرحوم نعمانی ذکرفرموده نمیتوان به نقل شیخ طوسیاستدلال کرد ;زیرا
کلمه ولی هم بهتر است چون با کلمهمولی که در انتهاي روایت آمده انسباست و سازگارتر. مرحوم سیدبنطاووس، در کتابیبه
جمال الاسبوع که جمعآوريو تدوین فرموده و اعمال هفته را ازشنبه تا جمعه با مستحبات و زیاراتو اعمال ذکر نموده از » نام
در .« این زیارترا براي امام زمان، علیهالسلام،بخوانید » : حضرت رضا،علیهالسلام، زیارتی نقل میکند کهامام هشتم فرموده است
( فقرهاي از این زیارتچنین آمده است: اللهم اعطه فی نفسه و اهله وولده و ذریته و امته و جمیعرعیته ما تقر عینه و تسر بهنفسه.. ( 7
خدایا به امام زمان، علیهالسلام، درمورد خودش، خانواده و اولادش، و ذریهو امت و رعایایش آنقدر عطا فرما کهچشمش روشن و
دلش شادمان گردد. بنابراین زیارت امام زمان،علیهالسلام، نه فقط اولاد بلکه ذریهیعنی نوه و غیر آن هم دارد. اما به اینزیارت نامه
دو اشکال وارد شدهاست. یکی اشکال سندي که سندشضعیف است و از اعتبار کافیبرخوردار نیست و دیگر اینکهنظارتی به این
مطلب که اهل و ذریه آنحضرت مربوط به دوران غیبتباشند ندارد بلکه شاید مربوط بهدوران ظهور و حضور آن بزرگوارباشند.
همچنین سیدبنطاووس ( 8) از امامهشتم، علیهالسلام، زیارت دیگريبراي امام زمان، علیهالسلام، نقلکرده که در فقرهاي از آن چنین
الائمۀ » آمدهاست: اللهم صل علی ولاة عهده والائمۀ من ولده ( 9) اما باید توجه داشت در این موردنیز دو نقل وجود دارد یکی
الائمۀ من بعده وچون دو نقل محتمل هستند بههیچکدام نمیتوان استدلال بر مدعاکرد. البته ما میدانیم که بعد » منولده و دیگري
از امامزمان، علیهالسلام، ائمهاي وجودندارد، حال یا فقها، یعنی نواب عامامام زمان منظور هستند که دارايمقام ولایت میباشند به
قرینه کلمهولاة عهد یا مطلب دیگري مورد نظراست لکن به هر حال با وجود دو نقل،نمیتوان بطور قطع به هیچکداماستدلال و
علامهمجلسی، رضواناللهعلیه، ( 10 ) روایتیاز امام صادق، علیهالسلام، دربارهحضرت ،« بحارالانوار » استناد کرد. در کتاب
صاحبالامر، علیهالسلام،نقل میکند که فرمودند: کانی اري نزول القائم فیمسجد السهله باهله و عیاله. ( 11 ) این روایت هم سواي
اشکالسندي ( 12 ) نظارت به تشریف فرمایی وظهور حضرت دارد چون نزول درمسجد سهله را بیان میفرمایدبنابراین نمیتوان از
آن دلالتبرزمان غیبت رابرداشت کرد. روایت دیگري که بسیار جالباست و مسعودي ( 13 ) که شیعیان وسنیان قبولش دارند آن را
خدمتحضرت رضا،علیهالسلام، مشرف شدند. علی « ابن ابیسعید » وابن السراج و » علی بنحمزه » : نقل کردهچنین است که میگوید
عرض کردم یابنرسولالله ما از زبان شما برايشیعیان نقل کردهایم که هیچ امامی ازدنیا نمیرود مگر اینکه » : بنحمزه میگوید
که ملاحظه میکنید این فقرهروایتشامل امام زمان، علیهالسلام،هم میشود لکن این را هم جوابدادهاند که «. فرزند خود رامیبیند
این ناظر به وقتشهادت یافوت امام، علیهالسلام، است پس اینروایت نیز به اعتبار شمول و صدق برامام زمان، علیهالسلام، ناظر به
بعد ازظهور آن حضرت و قبل از شهادتایشان است، و جالب این است کهوقتی علی بن حمزه این را عرضمیکند امام هشتم
صفحه 13 از 45
میفرماید: اضافهکردید الا امام زمان ( 14 ) که معلوممیشود امام زمان، علیهالسلام، درهنگام شهادت یا فرزند ندارد یا اگردارد در
آن وقتحضور ندارند. به هر صورت از مجموع روایاتذکر شده ما هیچ دلیلی بر اینکه الانامام زمان، علیهالسلام، زن و فرزندداشته
باشد نداریم. ظاهرا اولینکسی که صریحا به این مطلبمتعرض شده مرحوم آیۀالله شیخمحمد تقی شوشتري، قدسسرهالشریف،
است که دربعضی تالیفاتش نوشته امام زمان،علیهالسلام، بعد از ظهور اگر مجالیباشد ازدواج میکند اما در دورهغیبت هیچ دلیلی
برانجام این مسالهنداریم. ( 15 ) پینوشتها: 1. مکارمالاخلاق تالیف شیخ جلیل حسن بنالفضل الطبرسی (از اعلام قرن ششم
. 385 ق.) 4 - 3. شیخالطائفه ابوجعفر محمدبن الحسنالطوسی( 460 . 2. همان، ص 196 . هجري)چاپ انتشارات اعلمی، لبنان ص 196
عنالمفضلبنعمر قال: سمعت اباعبدالله،علیهالسلام، یقول: ان لصاحب هذاالامرغیبتین.احاهماتطول حتی یقول بعضهم مات و
یقولبعضهم قتل و یقول بعضهم ذهب، حتی لایبقیعلی امرهمن اصحابه الانفریسیر، لایطلع علیموضعه احد من ولده ولاغیره الا
5. الشیخ . علامهمجلسی، ج 52 ، ص 153 « بحارالانوار » 162 و نیز - کتاب الغیبۀ تالیف شیخ طوسیصص 161 » . المولی الذي یلیامره
لایطلع علی موضعه احد من ولی و ...» . الاجل محمد بن ابراهیم بن جعفرالنعمانی (از اکابر علماي امامیه در قرن سومهجري). 6
7.مکیال المکارم، ج 2، ص 73 ، به نقل از جمالالاسبوع، سید ابن طاووس، . لاغیره الاالمولی یلی امره ، کتاب الغیبۀ، ص 114 ، ح 1
8. رضیالدین ابوالقاسم علی بن موسی بن جعفربن محمد بن طاووس الحسنی الحسینی معروفبه ابن طاووس (م 664 ق.) . ص 506
. 9. مکیال المکارم، ج 2، ص 76 به نقل از جمالالاسبوع. 10 . علامه متتبع مولی محمد باقر مجلسی،قدسسره، (م 1110 ق.) 11
12 . سند این روایتبدینگونه است: بالاسناد عنالصدوق عنمحمد بن المفضل عناحمدبنمحمدبن . بحارالانوار، ج 52 ، ص 317
غمار عن ابیه عن حمدانالقلانسی عن محمد بن جمهور عن مریم بنعبدالله عن ابی بصیر عن ابی عبدالله انه قال: یاابامحمد کانی
حمدانقلانسی » اري نزول القائم فی مسجد السهلۀباهله و عیاله. قلت: یکون منزله؟ قال نعم... در این سلسله سند بعضی رواة همچون
نیز « محمد بن جمهور » . محمد بن علی بن المفضل مجهول و مهمل هستند » توثیق نشدهاند وبعضی دیگر همچون « محمد بن عمار » و
شدیدا ضعیف است واشکالات دیگر. مگر آنکه بگوییم لزوم شرایطحجییتخبر واحد مخصوص به اخبار مشتمل براحکام فقیهه
. است و در غیر احکام معیار یا موازیندیگري مورد توجه و نظر میباشد که تفصیل اینبحث از حوصله این نوشتار خارج است. 13
ابوالحسن علی بن الحسین بن علیالمسعودي (م 345 یا 363 ق)، از بزرگان دانشرجال و تراجم و از شخصیتهاي علمی برجستهبوده
15 . ضروري استبه کتاب نفیس و تحقیقی تاریخالنبی والال به قلم علامه تستري، . است. 14 . اثبات الوصیه، مسعودي، ص 201
1281 ش) از انتشارات دارالشرافه قمصفحات 112 و 134 تا 131 مراجعه شود. - (م 1374
واقعه آرماگدون - غرب و آمادگیهاي پیش از ظهور
یا آنگونه که در اصل مقاله اي که خواهید [Armageddon] عبدالکریم زبیدي مترجم: امین میرزایی یادداشت مترجم: کلمه
به « وبستر » واژه اي است اصلایونانی که بنا به تعریف واژه نامه هاي آمریکایی همچون فرهنگ « هر مجدون » خواند آمده است
معنی نبرد نهایی حق و باطل در آخرالزمان است. همچنین این واژه نام شهري است در منطقه عمومی شام که بنا به آنچه در باب
شانزدهم مکاشفات یوحنا، در عهد جدید آمده است، جنگی عظیم در آنجا رخ می دهد و مرحله حاضر از زندگی بشر در آن زمان
پایان می یابد. به عبارتی نبرد مذکور مقدمه تحولی بزرگ است که سرنوشت نهایی آدمی بر روي کره زمین به آن بستگی دارد.
دکتر عبدالکریم زبیدي نویسنده مقاله اي که ترجمه آن در پی خواهد آمد، در نوشته کوتاه خود به بررسی اعتقاد غربیان به این
حادثه پرداخته و به طور خلاصه از رابطه این واقعه با حادثه عظیم ظهور مهدي آل محمد، صلوات الله علیهم اجمعین،پرده برداشته
است. این مقاله گرچه در برخی موارد حاوي تحلیلی سطحی است، اما در عین حال نکات مهمی را درخود دارد که در شرایط
سیاسی کنونی منطقه قابل اهمال نیست. حادثه شریف ظهور، حادثه اي بزرگ است و قدرتهاي بزرگ جهان،سیاست خارجی خود
صفحه 14 از 45
را بر مبناي حوادثی که پیش از آن رخ می دهدجهت داده و نقشه هاي نظامی خود رابه شکلی سامان داده اند که آمادگیهاي لازم
براي این حادثه درآن ملحوظ باشند. این در حالی است که مؤسسات دینی و رسانه هاي این دولتها نیز، مردم خود را براي پیشباز
این حادثه آماده می سازند. این مؤسسات دینی به همراه رسانه هاي دیداري و شنیداري این دولتها، از سالهاي دهه هشتادمیلادي
مردم خود را به ایمان جمعی به وقوع حادثه اي بزرگ در سرزمین شام که به نبردي هسته اي خواهدانجامید توجه داده اند. این
مؤسسات پیوسته مردم خود را به ایمان به این نکته فرا می خوانند که بزودي لشکري از دشمنان مسیح که بدنه اصلی آن از میلیونها
نظامی تشکیل یافته، از عراق حرکت می کند و پس از گذشتن از رود فرات - که در آن زمان به خشکی گراییده است - به سوي
با یکدیگر برخوردخواهند « آرماگدون » قدس رهسپار می شود. امانیروهاي مؤمن به مسیح راه این لشگر را سد کرده و همگی در
کرد و در این مکان است که درگیري اتفاق خواهد افتاد. صخره هاذوب می شوند... دیوارها بر زمین فرو می غلتند... پوست تن
انسانها درحالیکه ایستاده اند ذوب شده ومیلیونها نفر از بین می روند... و این نبردي نهایی و هسته اي است...سپس مسیح براي بار
دوم از جایگاه بلند خود بر زمین فرود می آید... وپس از چندي زمام رهبري جهان رادر دست گرفته و صلح جهانی رابرقرار می
کند... او دولت صلح را برزمین نو و زیر آسمانی تازه بنامی کند... و این مهم را از مرکزفرماندهی خود در قدس عملی می سازد.
که در اکتبر سال? 1985 م. به نشر رسیده است ;نشان می دهد که در حال حاضر « تلسن » یک بررسی انجام گرفته از سوي مؤسسه
61 میلیون آمریکایی در انتظار واقعه آرماگدون گوش خوابانده اند و این در حالی است که ذکر مؤسسات دینی وایستگاههاي
رادیو تلویزیونی که به این مهم پرداخته اند ;در این مجال کوتاه میسر نیست. مؤسسات دینی آمریکایی این نکته را روشن ساخته اند
که سپاهی که از عراق به سوي قدس رهسپارخواهد شد، بنا به پیشگویی حرقیال(فصل 38 و 39 ) از نظامیانی ازعراق، ایران، لیبی،
سودان و قفقاز درجنوب روسیه تشکیل می شوند.دانستن این موضوع ما را در تحلیل سیاست خارجی دولتهاي آمریکایی و اروپایی
درباره مردم کشورهاي یاد شده مدد می دهد. مدارس انجیلی در آمریکا بر پایه این تحلیل که واقعه آرماگدون تنها حادثه اي است
که بازگشت دوباره مسیح را به زمین ممکن می سازد... و این واقعه اي بسیار نزدیک است به تبلیغ این دیدگاه پرداخته اند.
آرماگدونی که این عده از آن سخن می گویند همان حادثه عظیمی است که پیش از ظهور مهدي، عجل الله تعالی فرجه، رخ
را بر آن اطلاق کرده اند. ائمه ما، علیهم السلام،از این نکته « قرقیسیا » خواهد داد،همان حادثه بزرگی که ائمه ما،علیهم السلام، نام
خبر داده اند که میلیونهانظامی از آمریکا، اروپا، روسیه،ترکیه ( 1) ، مصر و دول مغرب عربی به اضافه سربازانی از سرزمین شام
با یکدیگر برخورد « قرقیسیا » شامل کشورهاي سوریه، اردن،لبنان، فلسطین و اسراییل همگی درناحیه اي در این محدوده تحت عنوان
کرده وپس از حصول درگیري، این سفیانی است که در پس آنکه همگی را چونان کشتزاري درو شده در هم می کوبداز صحنه
« اي میسر! از اینجا تا قرقیسیاچقدر راه است » : نبرد پیروز بیرون می آید.در صحیحه میسر از امام باقر،علیه السلام، نقل است که فرمود
اما در این ناحیه واقعه اي اتفاق خواهدافتاد که از زمانی?که » : پس فرمودند «. همین نزدیکیها در ساحل فرات قرار دارد » : عرض کردم
خداوند متعال آسمانها و زمین راآفریده بی سابقه بوده، چنانکه تا وقتی آسمانها و زمین برپا هستند هم،واقعه اي همچون آن اتفاق
2) امثال این روایات از امام صادق،علیه ) «. نخواهدافتاد... سفره اي است که درندگان زمین و پرندگان آسمان از آن سیرمی شوند
همان حادثه بزرگی است که پیش از ظهورحضرت حجۀ بن الحسن « قرقیسیا » السلام ( 3) ، و سایر ائمه نقل شده است. حادثه
العسکري،علیهماالسلام، رخ می دهد و از آنجاکه این حادثه به سفیانی ارتباط داردو سفیانی از علایم حتمی ظهور امام زمان، علیه
السلام، است وقوع این حادثه حتمی است، چه، امام مهدي پس از حادثه قرقیسیا با سفیانی برخورد خواهد کرد (و پس ازشکستهاي
سفیانی فرو رفتن سپاه اوما بین مکه ومدینه) براي دیدار بامسیح، علیه السلام، رهسپار قدس خواهد شد. (به هر تقدیر) زمان بسرعت
می گذرد و حوادث سیاسی، اقتصادي و اجتماعی به همراه نشانه هاي طبیعی همگی به نزدیک بودن این حادثه عظیم اشعار دارند و
این درحالی است که ما نه خود و نه فرزندانمان را براي آن آماده نکرده ایم. آماده ساختن نسل آینده ازجوانان و مردان در سطوح
صفحه 15 از 45
مختلف روانی، عقلی و بدنی به منظور پیشبازاز حادثه شریف ظهور قائم آل محمد،علیهم السلام، امري بی نهایت مهم است. بی
گمان ایمان یک نفر به یک قضیه و پافشاري و ایمان او به لزوم به کرسی نشاندن آن، عهده دار به کرسی نشستن آن قضیه خواهد
بودو این نکته اي است که همه روانشناسان به آن قائل هستند. اینک اگر یک نفر می تواند آنچه را بر آن پافشرده به کرسی تحقق
بنشاند، درصورتی که مجموعه اي از افراد گردهم جمع شوند و توان فکري خود رادر زمینه?اي خاص به کار گیرند و به لزوم
تحقق قضیه اي معین ایمان داشته باشند، چه خواهد شد؟! روانشناسان در پاسخ می گویند: اگرچنین مجموعه پاي از افراد تشکیل
شود ;بی تردید قادر خواهند بود درطبیعت و در آنچه پیرامون آنهاست اثر گذاشته و بستري مناسب براي تحقق آن قضیه فراهم
آورند. مؤسسات دینی انجیلی آمریکا واروپا آنچه را روانشناسان گفته انددر قضیه بازگشت دوباره مسیح به زمین پس از حادثه
آرماگدون به کاربسته به این گفته قائل اند که بی گمان امکان تحقق هر نوع پیشگویی دروهله نخست به ایمان مردم به آن و به
پافشاري شان بر ضرورت به کرسی نشستن آن و همچین به شمار نفرات آنهاو شمار نفرات کسانی بستگی دارد که رهبري کاروان
تبلیغاتی به راه افتاده براي تحقق بخشیدن به آن پیشگویی را بر عهده دارند. (گذشته از مسیحیان) ما مسلمین هم با مساله بزرگی
مواجه هستیم که پیامبر ما محمد، صلی الله علیه وآله، واهل بیت آن حضرت، علیهم السلام، ازآن به ما خبر داده اند. این مساله
پیشگویی صادقانه اي است که پاك شدن زمین از انواع ستمها وگرفتاریها و بر پایی اسلام در ربع مسکون آن بدان بستگی دارد.
پس سزاوار است که ما و فرزندانمان به خود آییم و ایمانمان را به ظهور قائم آل محمد عمق بیشتري بخشیده وپافشاري مان را بر
لزوم تعجیل ظهورآن حضرت و نزدیک شدن وقوع آن ژرفا دهیم و چنانکه سزاوار است شمار کسانی را که به این مساله ایمان
دارند و براي پیشباز این ظهورشریف و حوادث پیش از آن آمادگی دارند فزونی ببخشیم. نکات زیرپیشنهادهایی است براي وصول
به این اهداف: 1. اینکه تنها یکبار در سال و آن هم در جشن میلاد به حضرت حجت توجه می شود ;کافی نیست. 2. تلاش در
جهت فراهم آوردن برنامه هاي هفتگی یا دو هفته یکبارشامل نشستها و مصاحبه ها درباره قضیه امام مهدي، علیه السلام،
ظهورشریف آن حضرت و آنچه پیش از آن رخ خواهد داد. 3. دعوت از دانشمندان و صاحبان اندیشه براي نگارش مقالاتی
پیرامون این قضیه در روزنامه ها، مجلات ونشریات داخلی. 4. استفاده از یک کانال فعال ماهواره اي براي برگزاري نشستها
ومصاحبه ها روزانه و هفتگی به منظورژرفا بخشیدن به ایمان نسل حاضربه ظهور قائم آل محمد و آماده ساختن آنهابراي پیشباز
حادثه ظهور. 5. بستن بیعتهاي دسته جمعی دردسته هاي مختلف که طی آن مردم باامام و رهبر خود حجت بن الحسن، علیه السلام،
بر سر کمک به آن حضرت و پیوستن به اردوگاه ایشان،پس از آگاهی از ظهورشان بیعت می کنند. این بیعتها در مناسبتهاي مختلف
. بسته می شود، همچون مناسبات اداي عمره و حج، ماه محرم، پانزدهم شعبان و سایرمناسبتهاي مربوط به معصومین،علیهم السلام. 6
بستن بیعت عمومی با حضرت حجت در همه مناطق شیعه نشین وتعیین یک روز بخصوص براي آن در سال، بطوري که این بیعت
بامحتوایی یکسان و در ساعتی واحدادا شود. 7. تلاش به منظور فزونی بخشیدن به شمار مبلغان که نزدیک بودن ظهور حضرت
حجت را تبلیغ کند وهمچنین فزونی بخشیدن به شمارکسانی که به این مساله ایمان دارندهمراه با جهت دادن توان فکري آنهادر این
راستا. دیگران مجدانه به منظورظهورمسیح تلاش می کنند و من ازاین می ترسم که زمان از ما پیشی بگیرد و ناگهان با آن حادثه
عظیم روبرو شویم و نتوانیم کاري انجام دهیم و از کسانی باشیم که این فرموده خداوند متعال بر آنان منطبق است. و لو تري اذا
و قالوا امنا به انی لهم التناوش من مکان بعید. ( 4) اگر بینی، آنگاه که سخت بترسند × فزعوا فلا فوت، واخذوا من مکان قریب
ورهاییشان نباشد و از مکانی نزدیک گرفتارشان سازد. گویند: اینک به رسول ایمان آوردیم. اما از آن جاي دور چسان به آن
این مقاله از منبع زیر برگرفته شده است: الفکر الجدید، مجلۀ فصیلۀ تغنی بالفکر وقضایا المسلم المعاصر، .× : دست یابند. پینوشتها
16 ، السنه الخامسه، شوال 1417 ه، شباط 1997 م. 1. شایان ذکر - تصدر عن دارالاسلام للاراسات و النشر بر لندن، الحدالمزدوج 15
تعبیر شده است که ظاهرا نویسنده با تطبیق روم « روم » و « ترك » باعنوان « قرقیسا » است که در روایات ازکشورهاي درگیر در واقعه
صفحه 16 از 45
، یادکرده است. م. 2. ر. ك: الکلینی، محمد بن یعقوب الکافی،ج 8، ص 295 « اروپا » و « امریکا » بر کشورهاي غربی، از آن با عنوان
، ح 451 ;النعمانی، محمدبن ابراهیم، کتاب الغیبۀ، باب 14 ، ص 267 ، ح 36 .م. 3. ر. ك: النعمانی، محمدبن ابراهیم، همان،ص 278
.52- ح 63 . م. 4. سوره سباء ( 34 )، آیه 51
گفتگو درباره